mandag 11. august 2014

Asker 2014

En uke på leir er over! 
Det er trist og godt. Alt på en gang. 
16 fantastiske norske ungdommer, 9 engelske og 3 ledere. 
Vi har hatt en forrykende uke i Asker på KFUK-KFUM speidernes landsleir! 

Uken har vært fylt med rigging av leir, bygging av bord, haik, venner, samhold, leirbål, sang, bading, vannkrig og litt aktiviteter.

Jeg brukte hele uken før vi reiste på å gruble på hva vi hadde glemt... Fant aldri ut av det, intil vi kom på leiren å skulle reise kjøkkenteltet! 
Joda alle hjørnene til stengene, de var lagt igjen hjemme! 
Og i følge god skikk.. kan man skyld på noen andre.. jada! 
Nyeste leder i flokken! Min kjære... (må vel ta på meg noe av skylda)


Vi i Bamble har et stort partytelt vi bruker til kjøkken. 
Det å sitte inne å spise når det regner som værst eller sola er på sitt sterkeste er gull verdt! 
Men siden vi er på leir må det bygges et bord. 
Når vi er 30 stk som skal bespises trengs det litt plass. 



Å være speider å dra på leir for første gang er tøft gjort. Man har fullført 5 klasse og minst i gjengen. 
Det er godt å ha de store speiderne til å følge litt ekstra med. 
Litt vanskelig blir det alltid når foreldre dukker opp og skal dra igjen! 

I år har jeg for første gang hatt med utenlandske på leir. 
9 girlguides og 3 ledere. 
En herlig gjeng! Ja, det er litt mere styr men det er så verdt det! 
Speiderne har knytt endel nye vennskap og vi har fått noen vi kan nyttes oss av når vi skal til England om et par år. 
Kommer nok til å ta med grupper i fremtiden og. Det er spennende prosjekt! 
 
Å prate engelsk har til slutt blitt en vane... er mange små speiderbarn som har sett rart på meg når jeg har svart de på engelsk. Det har gått en stund før jeg har innsett at shit de er norske å skjønner ikke bæra av hva jeg babler om. 
Ukens største tabbe når det kommer til oversettelse er vel mitt tapre forsøk på å oversette vorspil.... (den halvtimen med bilder og musikk før leirbålet)
Er vel bare å tenke seg ansiktsuttrykkene til tenåringene når forplay var ordet jeg valgte! 
Jepp, jeg fikk svart endel av guttene på div spørsmål de hadde rundt dette ved en senere anledning. 




En av de tingene kmspeiderne er opptatt av er lederomsorg. 
Det er satt opp en god del bra kortkurs ila uka, lederteltet er åpent om kvelden og noen fantastiske mennesker. 
Jeg fikk med meg Sunniva Gylver som pratet endel i lederteltet søndag kveld, samt et treff med forbundets trenere om nytt trenerkurs og litt anna. 
Foredraget med Mikael Anderson måtte vike for lapper på bålet med speiderne mine. 
Kortkurset vekst og den attraktive speidergruppe har og stått på programmet. 


Et døgn etter vi kom hjem, 4 lavoer er hengt til tørk, all klesvaska vår er gjort unna, 3 av barna våre er hentet hjem og sofaen inntatt kjenner jeg alt at jeg gleder meg til kanoturen vår som om under en måned! 
Jeg er heldig å er leder for verdens beste speider gjeng!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar