søndag 28. april 2013

Å prate med barna.

Nettavisen skilter med artikkel på: slik får du svar fra barna. I det jeg fant den kom jeg vel og på at jeg har lest et par andre i samme sjanger i den siste tiden.

Med 5 barn i hus så ja, det kreves faktisk endel for å få gjenfortalt hva de har drevet med ila dagen 4 av 5. 3åringen som han på 13. Jammen er ikke han eldste av og til den vanskeligste.
Når jeg var heldig og gå hjemme i 3 år pga sykmelding og barselpermisjoner viste jeg jo hva dagen deres var  fylt med og kunne enkelt skape samtaler rundt det. Jeg hadde masser av tid og.
Husker jeg traff veggen skikkelig når jeg begynte i 100% med 3 små i barnehagen. Løsningen ble for meg å starte på jobb kl 6 slik at jeg var tidlig ferdig og fortsatt hadde veldig god tid til å hente og prate med de ansatte.

Nå henter jeg de jo knapt og må virkelig pusse på de spørre/prate egenskapene.
En av de prater jo vilt om dagen, og kan fint holde på hele middagen.
De andre må spørre. Spørsmål som krever nettopp mer enn ja og nei svar. Ikke alltid like enkelt.
Vi prøver å være flinke til å ta denne praten rundt middagsbordet. Det er vel det eneste tidspunktet alle er samlet på. Dessuten en fin måte og slippe at alle prater i munnen på hverandre. Jepp middag kan være ståkete her hvis det ikke foregår i ordnede former.

Hvem lekte du med, hva lekte dere og hva har dere gjort på samlingen i dag funker når de går i barnehagen. Prater litt om kjærster, gode og vanskelige ting som har skjedd gjennom dagen. Er relativt god på de som går i barnehagen altså.
Kjenner at de på skoletrinnet sliter jeg litt med. Hva har du lært nytter ikke helt. Det blir liksom de samme svarene hver dag. Kjærester er de ikke veldig fan av å prate om. Standard er jo å få de bevisst på hva de skal i løpet av kvelden, hvis det er noe planlagt, eller få de til å tenke gjennom hva de burde eller vil.
Noen gode tips på noen spørsmålstillinger som faktisk funker?

Ikke er vi voksne noe gode til å dele med barna hva som har skjedd ila dagen vår heller. Det burde jeg /kona bli aldeles mye flinkere til.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar